سخنی با پشت کنکوری ها و آنها که در آزمون سراسری و کنکور 1402 نتیجه نگرفته اند

موفقیت پس از شکست در کنکور 1402

این نوشتار برای پشت کنکوری ها و کسانی است که در کنکور 1402  آن رتبه ای را که می خواستند نیاورده اند. خواندن این نوشتار همچنین برای کسانی که می خواهند بار اول در کنکور 1403 شرکت کنند مفید است.


اگر هیچ مانعی بر سر راه انسانها نبود تا بر آن فایق آیند تجربیات زندگی شکوه، معنا و لذت پاداش گونه خود را از دست میداد

هلن کلر

اگر هیچ مانعی بر سر راه انسانها نبود تا بر آن فایق آیند تجربیات زندگی شکوه، معنا و لذت پاداش گونه خود را از دست میداد هلن کلر

آیا قبول نشدن در کنکور 1402 آخر خط است ؟!! فوت کوزه گری قبولی برای پشت کنکوری ها چیست ؟

میدانم که در حال حاضر بزرگترین دغدغه فکری شما نگرفتن نتیجه مطلوب در کنکور 1402 و آزمون سراسری دانشگاه است. ولی آیا می دانید در هر سال درصد بالایی از قبول شدگان کنکور بار دومشان بوده، و یا حتی بیشتر از دو بار در آزمون کنکور سراسری شرکت کرده اند تا بالاخره توانستند موفق شوند. در هر سال درصد بالایی از این پشت کنکوری ها توانسته اند در رشته  مورد علاقه شان و در دانشگاه دلخواهشان قبول شوند. رمز موفقیت آنها امید، تلاش، و دانستن برخی نکات کلیدی کنکوری است.

فردی را می شناختم که دیوانه وار عاشق رشته ریاضی دانشگاه شریف بود و در سال اول کنکور خود با وجود اینکه رتبه زیر 500 سراسری را آورده بود نتوانست در رشته ریاضی دانشگاه شریف قبول شود. او هم تبدیل به یک پشت کنکوری شد ولی سال بعد مجدد در کنکور شرکت کرد و با وجود آنکه حائز قبولی در رشته برق شریف بود ولی طبق علاقه و هدف خود باز همان ریاضی شریف را انتخاب کرد.

این خاطره مربوط به دهه 80 است و رقم رتبه ها لزوما معیار درستی برای امروز نیستند. مقصود از نقل چنین خاطره ای صرفا ذکر تجربه ای از هزاران مورد مشابه است که داشتن امید و هدف اساس موفقیتشان بوده.

 

بزرگترین دارائی انسانهای موفق امید است

شکست خوردگان دیروز، فاتحان امروز را به وجود آورده اند

ریلبر سیرون

بزرگترین گنجینه موفقیت و اولین گام پیروزی، داشتن امید و هدف است. در طول تاریخ این امید و تلاش بوده که نام انسان های بزرگ را ماندگار کرده است. پس موفقیت و قبولی در دانشگاه برای شما نیز چیزی است که به راحتی با تلاش و کوشش، و تقویت امید در خود قابل دستیابی است.بزرگترین گنیجه موفقیت و اولین گام پیروزی، داشتن امید و هدف است. در طول تاریخ این امید و تلاش بوده که نام انسان های بزرگ را ماندگار کرده است.

انسانهای امیدوار، انگیزه و انرژی بیشتری برای رسیدن به اهدافشان دارند. ناامیدی منجر به لختی، خستگی و بی انگیزگی می شود. پس امید خود را هرگز از دست ندهید.

سعی کنید با افکار مثبت و جمله های انگیزشی، امید را در خود تقویت کنید. فراموش نکنید که ” دنیا به آخر نرسیده ” . چیزی که در حال حاضر ذهن شمارا مشغول ساخته، روزگاری نیز انسانهایِ موفق را سرگرم خود ساخته بود. آنها نیز همان حس امروز شمارا تجربه کرده بودند ولی تنها دلیل موفقیت امرزوشان این است که امید خود را از دست ندادند.

در آینده وقتی بر پله های موفقیت قرار گرفتید این حس امروز شما خاطره ای بیش نخواهد بود.

امید و آرزو رحمتی است برای پیروان من، اگر امید نمی بود هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی داد و باغبانی درختی نمی نشاند.

حضرت محمد

 

 

حال که به ارزش امید پی بردید خواندن این متن را ادامه بدهید تا بتوانید از تجربه امروز خود در کنکور 1402 درس بگیرید و برای آزمون 1403 با روحیه ای سرشار از امید و پیروزی آماده شوید.

بعنوان کسی که حداقل یکبار کنکور داده اید، از تجربه امروز خود درس بگیرید

مردان کامیباب غالبا از شکست میوهء پیروزی می چینند

گوته

از تجربه خود درس بگیرید. به این صورت که نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. در آرامش فکری و در یک فرصت مناسب وقت خود را صرف فکر کردن به نقاط ضعف خود در هر زمینه کنید. ببنیدی کجای فرایند موفقیت را نقص داشته اید. آیا این نقص در شیوه درس خواندن بوده است ؟ آیا نقص شما مربوط به برنامه ریزی غلط بوده است ؟ آیا ضعف شما که باعث شده در کنکور 1402 نتیجه دلخواه را نگیرید مربوط به منابع درسی نامناسب و ناکافی بوده ؟ و شاید تمام موارد را به درستی عمل کرده بودید ولی  اضطراب و استرس کنکور باعث شده است که رتبه دلخواه خود را در آزمون سراسری 1402 نگیرید ؟

شکست بیش از کامیابی به تو چیز می آموزد مثل روسی. مرد توانا از هر شکست به یکی از اسرار کامیابی پی می برد دیل کارنگی.

با شناختی که از خود دارید سعی کنید ضعف های خود را بشناسید و بدون آنکه خود را سرزنش کنید از آنها درس بگیرید. بقول ویلسون شف ما اشتباه نمی کنیم صرفا می آموزیم.

اشتباه صرفا یک اصطلاح است مهم این است که چه چیزی به شما می آموزد. آنها را یادداشت کنید ببینید برای رفع آنها چه باید کرد. اشتباهات شما اغلب اشتباهات رایج در کنکور هستند که دیگران نیز دچار آن می شوند پس با شناخت و رفع آنها می توانید موفیت خود را تضمین کنید و به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

در مقاله 11 اشتباه خطرناک کنکوری ها به طور مفصل به اشتباهات قبل از کنکور و حین آزمون سراسری پرداخته شده است. با خواندن آن و برطرف کردن اشتباهات رایج در کنکور، از الان خود را برای آزمون سراسری 1403 آماده کنید. باور داشته باشید که وقتی همه چیز درست است حتما موفقیت و پیروزی لایق شماست.

برنامه‌ریزی منظم، دریچه ورود به دانشگاه

از الان برای آزمون سراسری برنامه ریزی کنید. این برنامه ریزی باید شامل همه ابعاد زندگی شما باشد. برنامه ریزی درس خواندن برای امتحان کنکور، برنامه ریزی تست زنی، برنامه ریزی مرور مطالب، برنامه ریزی تفریح، استراحت و ساعات خوابیدن. برای همه چیز برنامه داشته باشید و به آن پایبند باشید. به یاد داشته باشید که برنامه‌ریزی زمان، امری حیاتی برای موفقیت در درس و آزمون کنکور است که با آن می توانید وارد دانشگاه دلخواهتان شوید.از الان برای آزمون سراسری 1403 برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی درس خواندن برای امتحان کنکور، برنامه ریزی تست زنی، برنامه ریزی مرور مطالب، برنامه ریزی تفریح، استراحت و ساعات خوابیدن.

برنامه ریزی باعث نظم در افکار و استفاده بهینه از وقت می شود. نظم در افکار نیز باعث آرامش و کنترل استرس است و برعکس وقتی افکار شلخته در ذهن انسان جولان دهند پشت سر آن استرس و اضطراب سراغ شخص می آید.

هر لحظه از زمان را از آن خود گردان

مثل چینی

مهارت‌های مطالعه ابزار قبولی کنکور و پشت کنکوری ها

ارتقاء مهارت‌های مطالعه می‌تواند عملکرد تحصیلی شما را بهبود بخشد. تکنیک‌های مطالعه مؤثر، نحوه‌ی جمع‌آوری و یادداشت‌برداری اطلاعات و تدوین خلاصه‌ نویسی، مهارت‌هایی هستند که می‌تواند در مرور مطالب و مهارت های مطالعه شما تاثیرگذار باشد. سعی کنید بهرتین روش و متناسب با روحیات و عادات خود یک شیوه نت برداری و خلاصه نویسی برای هر درس را بکار بگیرید.

در مقاله خلاصه نویسی و یادداشت برداری دو مهارت طلائی و مؤثر در یادگیری به طور مفصل به تاثیر خلاصه نویسی و نت برداری در شیوه درس خواندن و مرور دروس پرداخته شده است. در هفته های پایانی نزدیک به کنکور، این خلاصه ها و یادداشت ها کمک فوق العاده ای به شما در زمینه مرور دروس کنکور می کند. آن را به دقت مطالعه کنید و از آن برای موفقیت در کنکور 1403 و ورود به دانشگاه کمک بگیرید.

تقویت حافظه برای کنکور

از دیگر شیوه های مهارت های مطالعه، تقویت حافظه است.برای دروس عمومی و علل الخصوص برای رشته های تجربی و انسانی و حتی برای برخی از دروس در رشته ریاضی، حفظیات بخشی از فرایند امتحان کنکور هستند. لذا تقویت حافظه جهت به یادآوردن مطالب دروس در جلسه آزمون کنکور امری مهم تلقی می شود.

در مقاله تکنیک های طلائی و روش های تقویت حافظه برای دانش آموزان و کنکوری ها تکنیک ها و روش هایی به شما یاد می دهیم که با استفاده از آنها می توانید حافظه خود را تقویت کنید به طوریکه مطالب لازم دروس کنکور در حافظه شما ماندگارتر شود. آنچه در ضمیر ناخودآگاه شما قرار گرفته است را باید بتوانید در زمانی که به آنها نیاز دارید بیرون بکشید. لذا به یاد آوردن نکات و حفظیات برای موفقیت در کنکور و گرفتن نتیجه مناسب امری لازم است. مقاله را با دقت بخوانید و شیوه های آن را بکار بگیرید.

 

مدیریت استرس، فوت کوزه گری در تست زدن

حتما داستان شاگرد کوزه گر را شنیده اید. شاگردی که تمام اصول ساخت کوزه و ظروف را از استاد خود آموخته بود ولی هیچگاه به فوتی که استاد بر کوزه ها میداد دقت نکرده بود. پس از مدتی شاگرد کوزه گر تصمیم گرفت که مستقل شود و کار و کاسبی خود را راه بیندازد. بعد از آن هر چه کوزه میساخت سیاه و تیره بود و نمی دانست که قبل از گذاشتن کوزه در کوره باید بر آن بدمد.

حال ممکن است شما تمام اصول موفقیت را برای کسب رتبه خوب در کنکور رعایت کرده باشید ولی فوت کوزه گری را جا انداخته باشید. یکی از این فوت های کوزه گری مدیریت استرس است. استرس و اضطراب باعث تغییرات هورمونی و ترشح هورمون های کورتیزول و آدرنالین می شود. در نتیجه عدم تمرکز، و رفتار هیجانی از اثرات آن است. وقتی تمرکز لازم برای تست زنی وجود نداشته باشد نتیجه آن کاملا مشخص است.برای مدیریت استرس و کنترل اضطراب در زمان تست زدن لازم است قبل از آن تمرین مدیریت استرس را آموخته باشید. اولین گام، نفس عمیق است. نفس عمیق دریچه ارتباط بین خودآگاه و ناخودآگاه است.

برای مدیریت استرس و کنترل اضطراب در زمان تست زدن لازم است قبل از آن تمرین مدیریت استرس را آموخته باشید. اولین گام، نفس عمیق است. نفس عمیق دریچه ارتباط بین خودآگاه و ناخودآگاه است. شما باید بین خودآگاه تان که در حال تست زدن است و ناخودآگاهتان که مملو از مطالب درسی و آموخته های آزمون است ارتباط برقرار کنید. در مقاله کنترل استرس امتحان و مقابله با استرس کنکور به طور مفصل به روشهای مدیریت استرس و کنترل آن پرداخته شده است.

 

خود را باور داشته باشید.

خود را باور داشته باشید که می توانید به خواسته ها و آرزوی های منطقی خود برسید. همانطور که دیگران رسیده اند. درس خواندن و قبولی در رشته دلخواه و دانشگاه دلخواه حق کسانی است که خود را باور دارند. بقول زیگ زیگلار ” اکثر ضربه هایمان را از نمی توانم هایمان خورده ایم.”

  • بشر خود را میان محوطه کوچکی محدود کرده است . او صاحب قدرتهای گوناگونی است که بر حسب عادت استفاده از آنها را متروک گذاشته است. ( ویلیام جیمس )
  • کسی که دارای عزمی راسخ است جهان را مطابق میل خود تغییر می دهد. ( گوته )
  • شخص قوی و آبشار هر دو، راه خود را باز می کنند. ( ضرب مثل انگلیسی )
  • همه می خواهند موفق شوند ولی همه یقین ندارند که موفق می شوند، اما آنان که به توفیق و کامیابی خود ایمان دارند پیروز هستند ( دیل کارنگی )

 

One thought on “سخنی با پشت کنکوری ها و آنها که در آزمون سراسری و کنکور 1402 نتیجه نگرفته اند

  1. شایان میگوید:

    سلام و عرض ادب
    مقاله بسیار جالبی بود. آیا شما مشاوره تحصیلی و کنکور هم میدهید ؟
    چطور می توانم با نویسنده مقاله ارتباط برقرار کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *