لیست لوازم تحریر مورد نیاز کلاس اول دبستان

لیست لوازم تحریر کلاس اول دبستان برای شروع سال تحصیلی مهرماه

آشنایی با لوازم تحریر ضروری کلاس اول دبستان

شروع پاییز و اول مهر همیشه با ذوق و شوق شروع سال تحصیلی جدید رقم خورده است. در اول مهر برای تمامی دانش آموزان و والدینی که فرزند محصل دارند جنب و جوش خاص و اشتیاق منحصر بفردی وجود دارد. گویا برای والدین نیز یاد و خاطره دوران تحصیل خود با تمام کمبودهای آن بخصوص در دهه 60 زنده می شود. یاد دورانی که داشتن جامدادی آهنربایی، لاکچری محسوب می شد و مدادهای فشنگی و آبرنگ امتیاز ویژه ای بود. در روزگاری که دفترها با کاغذ کادو و یا روزنامه جلد می شدند و پاک کن هایی که قرار بود جوهر خودکار را پاک کنند ولی فقط دفتر را پاره می کردند!عکس لوازم تحریر یونیکورن

نسل جدید با لوازم تحریر فانتزی

در حال حاضر با تنوع بسیار زیادی که در بازار لوازم تحریر بوجود آمده است بخصوص لوازم تحریرهای فانتزی باعث شده است که در اول مهر خیلی بیشتر از ذوق و شوق دانش آموزان و فرزندان، پدر و مادرها این ذوق و شوق را تجربه کنند، بخصوص اگر فرزند اولشان در حال رفتن به کلاس اول باشد. ولی یکی از مشکلات والدین با شروع سال تحصیلی جدید، همیشه انتخاب نوع لوازم تحریر بوده است. لوازم تحریری که مناسب سن فرزند بوده و قیمت مناسبی داشته باشد.

در ادامه لیستی از لوازم تحریر مورد نیاز برای پایه اول معرفی شده است که امیدواریم بتواند کمکی به والدین دانش آموز برای انتخاب لوازم التحریر باشد.

لیست لوازم تحریر پایه اول ابتدائی

به‌صورت کلی، علاوه بر کتاب های درسی، لیست لوازم تحریر ضروری برای پایه اولی ها شامل موارد زیر است :

  • کیف مدرسه مناسب جثه دانش آموز
  • مداد مشکی
  • مداد قرمز (مداد گلی ! )
  • جامدادی
  • مداد تراش
  • پاک کن
  • دفتر مشق
  • دفتر نقاشی
  • مداد رنگی
  • لیوان، قمقمه آب
  • ماژیک، مداد شمعی و یا پاستل
  • ظرف غذا و یا میوه
  • دفترچه یادداشت
  • لوازم ساخت کاردستی ( چسب، قیچی، آبرنگ، مقوا … )
  • خط‌کش
  • برچسب برای درج نام و نام خانوادگی دانش آموز بر روی وسایل
  • استکیر برای تزئین دفترها

از لوازم تحریر بالا بر حسب نیاز دانش آموز می تواند مواردی حذف و یا در صورت نیاز موارد همچون بشقاب، دستمال کاغذی، صابون، وسائل ورزش و غیره … اضافه شود ولی ده مورد اول آن برای دانش آموز ضروری می باشد. در ادامه هر نکاتی در مورد هرکدام توضیح داده می شود تا والدین عزیز بتوانند مناسبترین و باکیفیت ترین انتخاب را داشته باشند.

1. کیف مدرسه مناسب جثه دانش آموز

کیف مدرسه جزو لوازم ضروری دانش آموز می باشد. این وسیله ضروریه دانش آموزان باید به گونه ای انتخاب شود که مناسب جثه کوچک دانش آموز کلاس اولی بوده و در عین حال فضای مناسب و چند بخشی برای لوازم تحریر را داشته باشد. وسائل دانش آموز در کیفش باید همیشه جای بخصوصی داشته باشد و تغییر نکند. کیف می بایست فضای مناسب برای لوازم تحریری که در ادامه ذکر می شود را داشته باشد. همچنین جنس کیف باید از کیفیت مناسب و سبکی برخوردار باشد.

2. مداد مشکیمداد مشکی مناسب کلاس اول دبستان دوم دبستان سوم دبستان

مداد مشکی شاید پرکاربرد ترین لوازم تحریر مناسب پایه اولی ها است. به همین دلیل در انتخاب آن می بایست دقت فراوانی به خرج داد. کیفیت مداد باید مناسب بوده و نرمی و سختی نوک آن مناسب دستان دانش آموز کلاس اولی باشد. از طرفی با توجه به استفاده و مصرف زیاد مداد مشکی توسط دانش آموزان پایه اول، خرید آن به صورت بسته‌ای مقرون‌به‌صرفه است.

با توجه به اینکه دانش‌آموزان پایه اول نیاز به مدادهایی با نوک مناسب دارند، مداد‌های نوع H برای آن‌ها پیشنهاد می شود. این نوع مدادها باعث می‌شود که نوشتن برای آن‌ها راحت‌تر بوده، و همچنین به دلیل مقاومت بالا، مدت زمان استفاده طولانی‌تری دارند.

انواع مداد مناسب دانش آموزان دبستانی با کیفیت خوب در دلساتحریر موجود است که می توانید از این بخش تهیه نمائید.

3. مداد قرمز (مداد گلی ! )

مداد قرمز که والدین گاهی آن را با اسم مداد گلی هم می شناسند دومین وسیله پرکاربرد دانش آموز اول دبستان است. مدادهای قرمر عموما برای نشانگذاری حروف و کلمات استفاده می شود. نکته مهم در انتخاب مدادها، چه مداد مشکی و یا مداد قرمر، راحت تراش شدن آنهاست. به همین دلیل کیفیت مداد برای دانش آموز بسیار حائز اهمیت است.

انواع مداد قرمز مناسب دانش آموزان اول دبستانی با کیفیت عالی و برند خارجی در دلساتحریر موجود است که می توانید از این بخش تهیه نمائید.

4. جامدادی

جامدادی برای نگهداری لوازم تحریر کوچک و یا حساس بسیار مهم است. اگر از جامدادی استفاده نشود و مدادها داخل کیف نگهداری شوند علاوه بر اینکه پیدا کردن آنها ممکن است برای دانش آموز مشکل باشد می تواند باعث خرابی آنها، و یا خدایی نکرده صدمه به دست و یا کیف مدرسه دانش آموز گردد. بعنوان مثال مدادها که دارای نوک تیزی هستند ممکن است در حین جستجو توسط دانش آموز باعث صدمه به دست شوند و یا اینکه مدادهای نوک تیز باعث سوراخ شدن جداره کیف گردند.

جامدادی انواع مختلفی دارد که انتخاب آن بر حسب سلیقه دانش آموز است و تنها نکته مهم آن، انتخاب جامدادی جادار و با کیفیت می باشد. انواع جامدادی در سایت دلساتحریر عرضه می شود که شامل جامدادی های کتابی، پارچه ای، سیلیکونی، چرم مصنوعی، و غیره می باشد.

در صورتیکه تمایل دارید با انواع جامدادی های فانتزی دخترانه و پسرانه آشنا شوید به اینجا مراجعه کنید.

5. مداد تراش

مدادتراش نیز از لوازم تحریر ضروری دانش آموز می باشد. نکته مهم در انتخاب مداد ترش کیفیت آن می باشد و ترجیحا مدادتراش دارای مخزن باشد. داشتن مخزن باعث می شود که تراشه ها و خورده های مداد در محیط اطراف ریخته نشود. در صورتیکه که تمایل دارید تنوع مداد تراش های معمولی و مخزن دار در مدل های فانتزی ( مداد تراش فضانورد، هویجی، یونیکورن، مداد تراش سیلیکونی و شب تاب) را مشاهده نمائید به بخش مدادتراش در این قسمت مراجعه نمائید.

6. پاک کن

یکی از پرکاربردترین لوازم تحریر برای دانش آموزان پایه اول، پاک کن می باشد. با توجه به اینکه دانش آموز ابتدائی تمام تکالیف و مشق های خود را با مداد مشکی انجام می دهد پاک کن ها مصرف زیادی پیدا می کنند. در انتخاب باید پاک کن دقت زیادی صورت پذیرد پاک کن باید به صورتی باشد که علاوه بر قدرت پاک کنندگی خوب باعث آسیب به دفتر نشود.

در صورتیکه که تمایل دارید تنوع پاک کن های فانتزی را مشاهده نمائید به  به این قسمت مراجعه نمائید.

7. دفتر خط دار

در اینکه دفتر چقدر مورد نیاز دانش آموزان می باشد نیازی به گفتن نیست. سوال این است که چندتا دفتر و دفتر چندبرگ لازم است ؟

دانش آموز کلاس اول دبستان چند دفتر نیاز دارد؟

برای اینکه بدانیم کلاس اول ابتدائی حداقل چه تعداد دفتر نیاز دارد باید ببینیم دروس این دوره تحصیلی شامل چند کتاب می شود. لیست کتابهای پایه اول شامل موارد زیر می باشد :

لیست کتب دوره اول ابتدائی و دفاتر مورد نیاز :
  • کتاب فارسی اول دبستان و دفتر مورد نیاز آن :

تصویر این کتاب به صورت زیر است و برای این کتاب حداقل یک دفتر 80 برگ نیاز است.

در صورت تمایل می توانید نسخه پی دی اف کتاب فارسی اول دبستان را از این لینک دریافت نمائید.عکس کتاب فارسی اول دبستان یا همان پایه اول در سال تحصیلی 1402-1403 مطابق استاندارد آموزش و پرورش کل کشور

 

  • کتاب آموزش قرآن اول دبستان :

تصویر این کتاب به صورت زیر است. اینکه برای آن نیاز به دفتر باشد بسته به نظر معلم دانش آموز دارد.

در صورت تمایل می توانید نسخه پی دی اف کتاب آموزش قرآن پایه اول ابتدائی را از این لینک دریافت نمائید.عکس کتاب آموزش قران اول دبستان یا همان دوره اول ابتدائی در سال تحصیلی 1402-1403 مطابق استاندارد آموزش و پرورش کل کشور

 

  • کتاب نگارش فارسی اول دبستان و دفتر مورد نیاز آن :

تصویر این کتاب به صورت زیر است و برای این کتاب حداقل یک دفتر 80 برگ نیاز است.

در صورت تمایل می توانید نسخه پی دی اف کتاب نگارش فارسی اول دبستان را از این لینک دریافت نمائید.عکس کتاب نگارش فارسی پایه اول دبستان در سال تحصیلی 1402-1403 مطابق استاندارد آموزش و پرورش کل کشور

 

  • کتاب ریاضی اول دبستان و دفتر مورد نیاز آن :

تصویر این کتاب به صورت زیر است و برای این کتاب حداقل یک دفتر 80 برگ نیاز است.

در صورت تمایل می توانید نسخه پی دی اف کتاب ریاضی اول دبستان را از این لینک دریافت نمائید.عکس کتاب ریاضی پایه اول دبستان در سال تحصیلی 1402-1403 مطابق استاندارد آموزش و پرورش کل کشور

  • کتاب علوم تجربی اول دبستان و دفتر مورد نیاز آن :

تصویر این کتاب به صورت زیر است و برای این کتاب حداقل یک دفتر 50 برگ نیاز است.

در صورت تمایل می توانید نسخه پی دی اف کتاب فارسی اول دبستان را از این لینک دریافت نمائید.عکس کتاب علوم تجربی پایه اول دبستان در سال تحصیلی 1402-1403 مطابق استاندارد آموزش و پرورش کل کشور

نکته مهم در انتخاب دفتر برای دانش آموز پایه اول دبستان :

انتخاب تعداد برگ دفتر باید توسط معلم و مربی باشد و معمولا معلمین نوع آن را اعلام می کنند. ممکن است معلم دفاتر دیگری را نیز بر حسب برنامه آموزشی خود پیشنهاد کند تنها نکته مهم این است که باید کیفیت کاغذ دفتر  70گرمی بوده تا مقاومت لازم را برای مداد داشته باشد.

پیشنهاد می شود که دفتر حتما فانتزی بوده و جلد آن کیفیت لازم را داشته باشد تا علاوه بر مقاومت دفتر در برابر خرابی، باعث اشتیاق دانش آموز به انجام تکالیف گردد. دفتر ساده و بی روح باعث دلزدگی دانش آموز می شود. در دلساتحریر انواع دفتر فانتزی با طرح جلدهای جذاب و صحافی سیمی و ته چسبی عرضه می گردد. دفترهای فانتزی نیز دارای نوع دخترانه و پسرانه می باشد و جلد آنها از نوع گلاسه، جلد سخت، کربنی و مقوای باکیفیت می باشد.

8. دفتر نقاشی

دفتر نقاشی نیز همانند دفتر خط دار می بایست فانتزی و در طرح های جذاب کارتنی بر اساس سلیقه فرزند انتخاب شود. این دفتر های نیز دارای طرح جلد دخترانه و پسرانه می باشند. نکته ای که در مورد دفتر نقاشی وجود دارد اینکه پیشنهاد می شود تعداد برگ آن 50 برگ و حداکثر 80 برگ باشد. راستی حتما دفتر نقاشی دوران دبستان فرزند خود را بعنوان یادگاری نگهداری نمائید و در سالیان بعد با رو کردن آن فرزند خود را سورپرایز نمایید!

9. مداد رنگی

شاید بتوان گفت جذابترین لوازم تحریر برای دانش آموز کلاس اول مداد رنگی و وسائل رنگ آمیزی و نقاشی می باشد. تمام ملاحظاتی که در مورد کیفیت مداد مشکی گفته شد در مورد مداد رنگی نیز صادق است، تنها سوالی که مطرح است اینکه مداد رنگی برای دانش آموزی که برای اولین بار به مدرسه می رود چند رنگ باشد ؟ با توجه به اینکه فرزندان کار با مداد رنگی را از سنین خیلی کم شروع میکنند پس با مداد رنگی و نگهداری از آن آشنا هستند به همین پیشنهاد می شود که مداد رنگی دانش آموز کلاس اولی، 12 رنگ به بالا باشد تا بتواند در نقاشی سرکلاسی تنوع لازم را در انتخاب رنگ داشته باشد.

در صورتیکه علاقه مندید که با نحوه ساخت مداد رنگی آشنا شوید مقاله زیر را پیشنهاد می کنیم : مداد رنگی چگونه ساخته می شود ؟

همچنین در مقاله نقش مداد رنگی در رشد هوش کودکان و در مقاله معجزه نقاشی در افزایش هوش و خلاقیت کودک به موضوع تاثیر نقاشی بر هوش و خلاقیت کودکان پرداخته شده است که خواندن آن را پیشنهاد می کنیم.

10. لیوان، قمقمه آب

از لوازم ضروری مدرسه، لیوان و قمقمه می باشد. لیوان بعنوان یک وسیله ای که جزو اصول بهداشتی در مدرسه است از ضروریات دوران تحصیل می باشد و قمقمه نیز به دلیل نیاز بدن کودکان به ویتامین ها، جهت همراه داشتن آب میوه ضروری است. فرزندان در مدرسه به جهت جنب و جوش فراوان، آب زیادی از طریق تعریق از دست می دهند و از این جهت می بایست آب و مایعات حاوی ویتامین ها به اندازه کافی استفاده نمایند.

قمقمه حتما باید بهترین کیفیت را دارا بوده، ضد نشتی بوده و از مقاومت لازم در برابر ضربه برخوردار باشد تا باعث آلودگی وسائل داخل کیف نشوند. در دلساتحریر قمقم هایی با کیفیت درجه یک عرضه می شود که پیشنهاد می کنیم حتما محصولات مارا ملاحظه نمائید.

11. ماژیک، مداد شمعی

در صورتیکه کودک دبستانی شما علاقه به نقاشی و رنگ آمیزی دارد حتما مداد شمعی (پاستل) نیز در اختیار او بگذارید. اجازه دهید تا فرزند شما استعدادهای خود را کشف کند. مداد شمعی به لحاظ نوع درخش رنگ های آن بروی کاغذ حس خوبی به دانش آموز می دهد. قیمت مداد شمعی زیاد نیست و با حداقل هزینه می توان این وسیله نقاشی محبوب را برای فرزند خود تهیه نمائید.

12. ظرف غذا و یا میوه

در صورتیکه دانش آموز نیاز به میان وعده دارد لازم است ظرف غذایی مناسب برای آن انتخاب شود همچنین می توان میوه های پوست کنده را در ظرف قرار داد و در کیف دانش آموز گذاشت.

13. لوازم ساخت کار دستی

کاردستی به عنوان یکی از روش‌های موثر برای تقویت خلاقیت و هوش کودکان در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی محسوب می‌شود. برای انجام این فعالیت‌ها، لیست لوازم ضروری برای ساخت کاردستی شامل انواع وسائل نظیر کاغذ، چسب، قیچی و رنگ‌های مختلف است. این لوازم اساسی هستند تا کودکان بتوانند به خوبی ایده‌های خلاقانه خود را پیاده‌سازی کنند و مهارت‌های خود را تقویت کنند.

چگونگی انتخاب قیچی و چسب مناسب برای کودکان

انتخاب قیچی و چسب مناسب برای کودکان نقش بسیار مهمی در انجام کاردستی دارد. این انتخاب باید به گونه‌ای باشد که از لحاظ ایمنی کودکان هیچ خطری وجود نداشته باشد. قیچی باید دارای لبه‌های تیز باشد که بتواند به راحتی کاغذ یا سایر مواد را ببرد اما به‌طور همزمان باید ایمن و مناسب برای دست کودکان باشد. قیچی های لبه دار مناسب این کار می باشند.

همچنین چسب باید قدرت چسبندگی مناسبی داشته باشد اما بوی آن نباید مشکلی برای کودکان ایجاد کند. انتخاب صحیح این لوازم نشان از اهمیت و تاثیر بزرگ کاردستی بر رشد و توسعه کودکان دارد.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت لوازم تحریر برای دانش‌آموزان پایه اول و نقش آن در تقویت خلاقیت و هوش آن‌ها، می‌توان به اهمیت انتخاب مداد مناسب، استفاده از مدادتراش با مخزن، و تهیه لوازم جانبی ضروری اشاره کرد. این اقدامات، به والدین کمک می‌کند تا کودکان خود را برای شروع سال تحصیلی آماده کنند و از پیشرفت آن‌ها در محیط تحصیلی حمایت کنند. از این رو، توجه به نکات فوق می‌تواند به بهبود عمل‌کرد و رشد کودکان کمک شایانی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *