مداد رنگی چگونه ساخته می شود ؟

در این مقاله نحوه ساخت مداد رنگی آموزش داده می شود.

نحوه ساخت مداد رنگی ها :

فرآیند ساخت مداد رنگی در جنگل آغاز می شود. نهال ها، که درختان جوان هستند، در مزارع کاشته می شوند، درست مانند کاشت یک کشاورز. گیاهان نهال به درختانی تبدیل می شوند که در نهایت برای ساختن روکش های چوبی برای مداد استفاده می شود. پس از چندین سال، درختان برداشت می شوند، به طول های مساوی بریده می شوند، روی کامیون ها چیده می شوند و به کارخانه چوب بری فرستاده می شوند. سپس یک محصول جدید از نهال ها کاشته می شود تا جایگزین نهال هایی شود که برداشت شده اند.

در کارخانه چوب بری، الواری که با کامیون وارد می شود در توده های بزرگ چیده شده و اجازه داده می شود تا خشک شود. پس از خشک شدن، الوار وارد دستگاه جداکننده پوست می شود که تمام پوست هر تکه چوب را جدا می کند. در مرحله بعد، الوار از یک سری ماشین های فرز عبور می کند که الوار را به نوارهای مستطیلی برش می دهد. طول این لت ها به اندازه یک مداد رنگی و عرض آن حدود سه اینچ است. لت ها بلوک های ساختمانی برای تولید مداد رنگی هستند.

سپس لت ها به کارخانه مداد سازی منتقل می شوند. در اینجا آنها به ماشین فرز دیگری وارد می شوند که شیارهای نیم دایره ای کوچک را در فواصل منظم در طول هر نوار برش می دهد. این لت های شیاردار اکنون آماده پذیرش یک هسته مداد رنگی هستند.

مواد تشکیل دهنده مداد رنگی :

برای ساخت هسته مداد رنگی به چهار ماده اولیه نیاز دارید:

  1. گسترش دهنده ها (Extenders) :  که بدنه سرب را تشکیل می دهند.
  2. بایندر (Binders) : برای نگه داشتن مواد در کنار هم.
  3. رنگدانه (Pigment) : که به هر نوع مداد رنگی رنگ منحصر به فرد خود را می دهد.
  4. آب (Water): برای مخلوط کردن همه مواد.

ابتدا اکستندرها، بایندرها، رنگدانه ها و آب در یک مخلوط کن بزرگ قرار می گیرند که به آرامی آنها را با هم ورز می دهد تا یک ماده خمیری یکنواخت ایجاد شود. هنگامی که مخلوط کردن کامل شد، محتویات مخلوط کن به صورت ورقه های مسطح در می آید. در نهایت، این ورق‌ها به شکل استوانه‌ای بزرگ و بلند با ماشین فشرده می‌شوند. به این اشکال کارتریج می گویند.

نحوه ساخت خمیر مداد رنگی در مراحل ساختن مدادهای رنگی در کارخانه
رنگدانه ها و آب در یک مخلوط کن بزرگ قرار می گیرند که به آرامی آنها را با هم ورز می دهد تا یک ماده خمیری یکنواخت ایجاد شود

هر کارتریج، در حالی که هنوز مرطوب و انعطاف پذیر است، در دستگاه دیگری به نام پرس اکستروژن وارد می شود و در آنجا از طریق یک لوله کوچک عبور می کند. قطر لوله برابر با قطر یک هسته مداد رنگی است. همانطور که طناب بلند هسته رنگی خیس بیرون می آید، یک برش خودکار آن را به طول های مساوی تقریباً به اندازه یک مداد رنگی برش می دهد. از آنجایی که سرب ها هنوز کاملاً مرطوب هستند، باید قبل از اینکه به اندازه کافی سفت شوند تا در لت ها وارد شوند، در اجاق های بزرگ خشک شوند.

برای مونتاژ مدادها، نیمی از نوارهای شیاردار به دستگاهی وارد می شود که با دقت یک هسته مداد رنگی را در هر شیار قرار می دهد. سپس یک لایه چسب اعمال می شود و یک نوار شیاردار دوم در بالای لت که سرب را نگه می دارد قرار می گیرد. این را به عنوان یک ساندویچ مدادی در نظر بگیرید که هر نوار مانند یک تکه نان عمل می کند و هسته های رنگی مانند فیلینگ عمل می کنند.

سپس این ساندویچ های مدادی بسیار محکم به هم متصل می شوند و در انبار قرار می گیرند تا به چسب زمان خشک شدن بدهد. هنگامی که چسب خشک شد، آنها را به ماشین فرز دیگری وارد می کنند که آنها را به مدادهای رنگی تکی برش می دهد. بسته به طرح مداد رنگی، آنها را به دو شکل گرد یا شش ضلعی برش می دهند.

در مرحله بعد، مدادها به دستگاهی وارد می شوند تا با همان رنگ هسته رنگی رنگ شوند. مدادها روی نوار نقاله قرار می گیرند تا رنگ خشک شود. سپس مدادهای رنگ شده به دستگاهی فرستاده می شوند تا به صورت خودکار تراشیده شوند.

در نهایت، مدادهای رنگی روشن در جعبه‌هایی بسته‌بندی می‌شوند که به فروشگاه‌های محله ارسال می‌شوند.

مداد رنگی توسط افراد در هر سنی برای همه چیز از صنایع دستی گرفته تا کارهای هنری حرفه ای و پروژه های مدرسه استفاده می شود.

 

دلیل متفاوت بودن قیمت مداد رنگی ها چیست ؟

برخی از شرکت ها مداد رنگی را با قیمت های بالاتری نسبت به سایرین می فروشند، بنابراین باید چیزی فراتر از سرب و چوب وجود داشته باشد، درست است؟

اگر مداد رنگی با کیفیت و در عین حال با بهترین و ارزانترین قیمت می خواهید به صفحه فروش مداد رنگی مراجعه کنید.

هنرمندی که از کارخانه مداد رنگ‌آمیزی بازدید می‌کند، باید احساسی را داشته باشد که چارلی در کارخانه شکلات ویلی ونکا احساس می‌کرد. ماشین‌های اختلاط، فرز و چرخ‌زنی چوب، خاک رس و سایر مواد را به این مداد رنگی باکیفیت تبدیل می‌کنند.

اما ممکن است از خود بپرسید که چه چیزی در ساخت یک مداد رنگی نقش دارد؟ و اینجاست که ما وارد می‌شویم، زیرا کل فرآیند را فهرست کرده‌ایم، از قطع درختان تا تحویل محصولات نهایی به خانه‌های شما. در همان زمان، ما در مورد مواد مختلفی که این ابزارهای هنری اساسی و در عین حال ضروری را می سازند صحبت کرده ایم.

تفاوت مداد مشکی با مداد رنگی در چیست ؟

مدادها چگونه ساخته می شوند : گرافیت در مقابل رنگی

مدادهای رنگی در همان کارخانه های مداد گرافیتی ساخته می شوند و از تکنیک مشابهی استفاده می کنند، اما تفاوت بین این دو نوع مداد بسیار زیاد است. برای یکی، مدادهای رنگی از مخلوطی از چسب، رنگدانه و چسب استفاده می کنند و نه گرافیت. از آنجایی که هسته های رنگی نرم این مدادها در صورت گرم شدن بیش از حد ممکن است ذوب شوند، گرمای کمتری نسبت به همتایان گرافیتی خود دریافت می کنند.

جدای از آن، فرول ها و پاک کن ها در مداد رنگی استفاده نمی شوند. فرول یک نوار فلزی است که لاستیک را در انتهای مدادهای گرافیتی متصل می کند. در نهایت، برخلاف مدادهای گرافیتی، لیدهای مداد رنگی استاندارد دارای سختی های مختلف نیستند.

 

اهمیت جنس چوب در ساخت مداد رنگی :

متداول ترین چوبی که برای این منظور استفاده می شود از درختان باس و سرو می آید، زیرا چوب جامد است و حتی تحت فشار شدید خم نمی شود. در عین حال، آنقدر نرم است که به راحتی تیز شود. از طرفی برای ساخت روکش چوبی مداد رنگی کاستل از درختان کاج استفاده می شود.

چوب کاج و سدر که دارای دانه های یکنواخت و نرم هستند، در مدادهای رنگی هنرمندانه کاربرد دارند. چوب بسوود کمی سخت تر است و معمولاً برای مدادهای رنگی مقرون به صرفه یا دانش آموزی استفاده می شود.

عکس کارخانه مداد رنگی سازی

تاریخچه کارخانه مداد سازی :

قدمت کارخانه‌های مدادسازی به سال 1900 برمی‌گردد و گرین‌پوینت، بروکلین، اولین جایی بود که یک کارخانه مدادسازی به نام کارخانه ابرهارد فابر داشت. صدها کارگر، عمدتاً زن، استخدام می‌کرد. مدادها مغول نامگذاری شدند، زیرا سازندگان می خواستند یک ارتباط آسیایی برقرار کنند.

علاوه بر این، اولین مداد مغول به رنگ زرد بود و با گذشت زمان رنگ‌های بیشتری به خط اضافه کردند. و افزایش محبوبیت این مدادها به عنوان ابزار هنری باعث تشکیل جامعه مداد رنگی در آمریکا شد.

در سال 1950، کارخانه فعالیت خود را به پنسیلوانیا منتقل کرد و کارخانه قدیمی به آپارتمان و دفاتر تبدیل شد، همانطور که در آن زمان با بسیاری از کارخانه ها انجام شد. برخی از کارخانه‌های مدادسازی مانند Derwent هنوز در ایالات متحده فعال هستند، اما بیشتر آنها فعالیت خود را به سایر نقاط جهان منتقل کرده‌اند.

حالا بیایید به نحوه تولید مدادها برگردیم. پس از قطع شدن درختان، آنها را به کارخانه چوب بری فرستاده و در آنجا صاف و خشک می کنند. سپس، آنها را به بلوک هایی به اندازه مداد برش می دهند و برای افزودن بیشتر رنگدانه ها و عناصر دیگر به کارخانه ها فرستاده می شوند.

 

مداد رنگی های سربی

سرب هسته یا مداد رنگی در مقایسه با سرب های گرافیتی بسیار نرم تر است و در برخی موارد از ترکیبی از رزین ها، چسب ها، رنگدانه ها و موم ساخته شده است. تفاوت کیفیت کلی یک مداد رنگی به مقدار رنگدانه استفاده می شود، بنابراین غلظت بالاتر رنگدانه ها به معنای مدادهای بهتر است.

هر مداد رنگی دارای یک دستور العمل منحصر به فرد است که در آن رنگدانه ها به نسبت های مختلف با رنگ ها و خاک رس مخلوط می شوند. این رنگدانه بسته به زمان مداد به خمیری از چسب‌ها، افزودنی‌ها و رزین‌ها و همچنین روغن، موم یا سایر مواد تخصصی مخلوط می‌شود. سپس خمیر مخلوط را در یک محفظه استوانه ای چوبی قرار می دهند تا شکل دلخواه را به آن بدهد.

در این یادداشت، اجازه دهید شما را با رنگدانه ها، چسباننده ها، و گسترش دهنده ها و همچنین اهمیت آنها آشنا کنیم:

 

1. گسترش دهنده ها (Extenders)

اکستندرها و چسباننده ها به صورت پشت سر هم برای محکم نگه داشتن سرب مداد استفاده می شوند و میزان اکستندر استفاده شده تعیین می کند که سرب کره ای و نرم یا سفت تر باشد. علاوه بر این، اکستندرها به تولیدکنندگان این امکان را می دهند که قیمت مدادها را کاهش دهند تا قیمت آنها در بازار کمتر باشد.

 

2. کلاسورها

بایندرها چسب هایی هستند که وقتی با هم مخلوط می شوند رنگدانه را در جای خود نگه می دارند. این تضمین می کند که رنگدانه به طور یکنواخت در سراسر هسته سربی مداد شما توزیع شده است.

آنها مانند موم پارافین، صمغ عربی یا یک ترکیب روغنی نیستند و نوع چسب های استفاده شده با خروجی مطلوب سرب در تماس با کاغذ تعیین می شود.

 

3. رنگدانه ها

همانطور که قبلا ذکر شد، رنگدانه ها تفاوت قابل توجهی بین مداد رنگی درجه یک و ارزان قیمت از نظر کاربرد و قیمت هستند. در برندهای درجه یک، رنگدانه ها و غلظت با کیفیت بالا نتایج چشمگیرتر و پر جنب و جوش بیشتری ایجاد می کنند.

همچنین، کیفیت رنگدانه، درجه مقاومت نوری مدادها را تعیین می کند. امتیاز بالاتر به این معنی است که رنگ خیلی سریع محو نمی شود. بنابراین، اگر قصد دارید یک اثر هنری انجام دهید که سال‌ها دوام بیاورد، مهم است که درجه مقاومت نوری یک مداد را در نظر بگیرید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که هیچ یک از مارک ها نمی توانند مدادهایی با درجه مقاومت نوری کامل بسازند. این عمدتاً به دلیل ترکیب شیمیایی رنگدانه مورد استفاده است، و رنگدانه‌های مشتق شده ارگانیک در مواجهه با نور بیشتر از بقیه مستعد محو شدن هستند.

 

هسته رنگدانه چگونه محصور می شود ؟

بعد از اینکه بلوک‌های چوبی به صورت تخته بریده شدند، از دستگاه‌هایی عبور می‌کنند که شیارهایی ایجاد می‌کنند و تخته‌ای که روی آن انجام می‌شود، تخته مداد نامیده می‌شود.

دستگاه دیگری پس از پر کردن شیارها با سرب های رنگی، سطح بالایی را با چسب می پوشاند. سپس آنها را زیر یک چرخ با یک تخته شیاردار دیگر در بالا قرار می دهند. اگر به این مدادهای رنگی تراش نشده دقت کنید، می توانید محل اتصال تخته های بالا و پایین را ببینید.

سپس یک دستگاه بدنه را با رنگی مطابق با هسته داخلی رنگ می کند. لبه های تیز نشده به طور جداگانه رنگ می شوند. بسیاری از شرکت ها از رنگ های مبتنی بر آب استفاده می کنند تا مدادها سازگارتر با محیط زیست باشند.

 

شکل دادن به مداد رنگی :

بشکه ها توسط یک دستگاه به اشکال قابل تشخیص، به طور کلی دایره ای یا شش ضلعی بریده می شوند، در حالی که دیگری آنها را به واحدهای جداگانه می شکند. سپس، دستگاه سوم شماره رنگ و نام شرکت را در کنار مداد چاپ می کند.

مدادها را قبل از اینکه برای بسته بندی منتقل کنند، داخل یک تراش و سپس در دستگاه دیگری قرار می دهند که از لاک برای مهر و موم کردن انتهای صاف آنها استفاده می کند. نه تنها این، بلکه این مدادهای پاستلی نیز به صورت دستی توسط بازرسان اختصاصی بازرسی می شوند که هر قطعه را از نظر ایرادات احتمالی بررسی می کنند.

دوام هسته مداد از طریق فرآیند تست شکستگی استرس آزمایش می شود. هر مداد باید فشار حداقل 5.5 پوند، تست مقاومت در برابر نور و تست استقامت کشیدن را تحمل کند.

 

بسته بندی و حمل و نقل

پس از بررسی و آزمایش مدادها، برای بسته بندی ارسال می شوند. مدادهای رنگی به همان شیوه ای که در قفسه های فروشگاه نمایش داده می شوند مرتب و بسته بندی می شوند. آنها سپس به فروشگاه های سراسر جهان ارسال می شوند.

میلیون ها مداد رنگی تقریباً به طور مرتب در سراسر جهان ساخته و فروخته می شود. از این رو، می توانید این مدادهای درجه یک هنرمند را از یک فروشگاه آنلاین فروش لوازم تحریر مانند دلساتحریر خریداری کنید.

لازم به ذکر است با افزایش آگاهی زیست محیطی در بین مردم، شرکت ها در سراسر جهان تلاش های هماهنگی برای به حداقل رساندن زباله های حاصل از فرآیند تولید خود انجام می دهند.

 

انواع مداد رنگی

به طور کلی دو نوع مداد رنگی استاندارد در بازار موجود است که عبارتند از:

  • مدادهای مبتنی بر موم
  • مدادهای مبتنی بر روغن

1. سرب های مبتنی بر موم

مدادهایی با هسته های مومی احتمالاً رایج ترین و محبوب ترین نوع هایی هستند که در بازار می بینید. آنها رنگ های صاف و نسبتا براق دارند و بیشتر به دلیل توانایی های ترکیبی خود شناخته شده اند. در نتیجه، به دلیل سهولت استفاده، مورد علاقه اکثر هنرمندان هستند.

مدادهای مبتنی بر موم همراه با حلال ها برای کمک به حل شدن رنگدانه و موم روی کاغذ استفاده می شوند. در این راستا، زایلن یکی از رایج ترین حلال های مورد استفاده هنرمندان است. از نظر شیمیایی شبیه موم پارافین است و در رنگ های تمیز و ترکیبی موثرتر است. برندهای بزرگی مانند Chartpack حلال های مبتنی بر زایلن تولید می کنند.

با این حال، یک نقطه ضعف بالقوه این نوع این است که آنها شکوفه های موم را تجربه می کنند، که اگر موم در تماس با هوا اکسید شود، اتفاق می افتد. برای مقابله با این، از یک پارچه خشک استفاده کنید و از حرکات ملایم پاک کردن روی نقاشی استفاده کنید. از طرف دیگر، می توانید یک فیکساتور روی نقاشی اعمال کنید تا از تعامل بین رنگ و هوا جلوگیری کنید.

 

2. سرب های مبتنی بر روغن

سرب های مبتنی بر روغن از نظر ویژگی ها و رفتار برعکس سرب های مبتنی بر موم هستند. این نوع بسیار کمیاب است.

جدا از ارائه نتایج صاف و کره ای، رنگ های روغن اولیه در مقایسه با همتایان مبتنی بر موم، زنده تر به نظر می رسند. با این حال، زایلن را نمی توان برای حل کردن رنگ ها استفاده کرد، زیرا ممکن است بوم را که روی آن کار می کنید خراب کند.

مدادهای محلول در آب را نیز خواهید یافت، اما آنها در مقیاس نور سریع در مقایسه با مدادهای روغنی یا مومی دارای امتیاز پایینی هستند.

 

آیا ساخت مداد رنگی در خانه امکان پذیر است؟

با عرض پوزش، مداد رنگی چیزی نیست که بتوان با استفاده از رنگ چوب و چوب در آشپزخانه پخت!

روش اختلاط رنگدانه ها با اکستندرها و بایندرها و قرار دادن آنها بین قالب ها نیازمند تجهیزات و ماشین آلات تخصصی می باشد. با این حال، می توانید رنگ های اکریلیک را در خانه بسازید، زیرا پلیمرهای اکریلیک، روغن های خام و رنگدانه ها به راحتی در فروشگاه ها در دسترس هستند.

 

منبع : نحوه ساخت مداد رنگی چگونه است ؟

مراحل ساخت مدادهای رنگی

 

در دلساتحریر انواع مداد رنگی های خارجی و ایرانی ارائه می شود کهیک  ابزار خلاقانه و ضروری برای بچه ها و یا علاقه مندان به هنر است.

 

انواع مداد رنگی با کیفیتدیدن همه لیست

1 دیدگاه برای “مداد رنگی چگونه ساخته می شود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *