با دیدن این نشانه‌ها کودک شما حتما نابغه است. فرمول محاسبه هوش کودک.

جدول ضریب هوشی (IQ) جهت تشخیص کودکان نابغه

نشانه های کودک نابغه چیست ؟ این سوال پدر و مادرهایی است که تفاوت‌های زیادی در رفتار و گفتار فرزند خود نسبت به هم سن و سال‌هایشان می بینند.

تشخیص و کشف استعداد فرزندان، امر مهمی است که حتما باید توسط والدین جدی گرفته شود. چون در صورتی که این استعداد و نبوغ بدرستی پرورش نیابد چه بسا در همان دوران کودکی سرکوب شده، و یا کودک در آینده نتواند بهره کافی از آن ببرد.

آلبرت انیشتین جمله معروفی دارد که میگوید : [ همه افراد نابغه هستند، اما چنانچه یک ماهی را از روی توانایی‌اش در بالا رفتن از درخت قضاوت کنید، آن ماهی تمام عمر خود را با این باور زندگی خواهد کرد که موجودی کودن و بی استعداد است.

از این رو تشخیص اینکه استعداد و نبوغ کودک در چه چیزی است یک وظیفه و مسئولیت مهم بر گردن پدران و مادران است.

 

نشانه های کودک نابغه چیست ؟

نشانه‌های کودک نابغه ممکن است متنوع باشد و به طور کلی باید توجه داشت که هر کودک، شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و تمام کودکان، پیشرفت خود را به نحوی متفاوت از یکدیگر پیش میبرند. با این حال در این مقاله به شرح مشخصه‌هایی که نبوغ را در کودکان باهوش و نابغه نمایان می سازد می پردازیم.

انگیزهء یادگیری:

کودکان نابغه علاقه بسیاری به یادگیری داشته و اغلب تمایل به بررسی و مطالعه‌ی موضوعات متنوع و پیچیده دارند. در صورتی که تمایل به تهیه وسائل نقاشی برای یادگیری فرزند خود دارید به قسمت وسائل نقاشی مراجعه کنید.

حافظه فوق‌العاده:

این کودکان معمولاً دارای حافظه‌های فوق‌العاده‌ای هستند که به طور دقیق جزئیات بسیاری از وقایع را به خاطر می‌آورند و از توجه بالایی به اطراف خود برخوردارند.

مهارت‌های زبانی و ارتباطی:

کودکان نابغه ممکن است در سنین پایین توانایی‌های زبانی و ارتباطی بالایی داشته باشند و به راحتی با بزرگ‌ترها و همسالان خود تعامل کنند.

علاقه به مسائل پیچیده:نشانه های کودک نابغه

کودکان نابغه معمولا علاقه زیادی به مسائل پیچیده و چالش‌برانگیز دارند و از حل مسائل مختلف لذت می برند. آن‌ها توانایی حل مسائل پیچیده را در سنین کمتر از سن معمول از خود نشان می‌دهند و در نهایت راه‌حل‌های خلاقانه و نوآورانه ای از خود ابداع می کنند.

ذهن پرنشاط:

کودکان نابغه معمولا از ذهن پرانرژی و پرنشاطی برخوردارند. آنها علایق و تمایلات گوناگونی دارند که بیانگر آگاهی و اندیشه‌های خارق‌العاده آن‌هاست.

 

 

اگر این نشانه ها را در فرزند خود دیدید مطمئن باشید او یک کودک نابغه است :

در زیر نشانه ها و نحوه محاسبه هوش کودک و شناسایی کودک نابغه شرح داده شده است. از امتیازی ای که کودک کسب می کند می توان به میزان نبوغ و هوش کودک پی برد. موارد را با دقت بخوانید و سپس به کودک خود طبق دستورالعمل داده شده نمره بدهید.

فرمول محاسبه هوش و IQ کودک

در زیر شاخص های محاسبه هوش کودک و ارزیابی IQ کودک باهوش آورده شده است. شاخصه های زیر را با دقت جهت محاسبه هوش کودک امتیاز دهی نمائید و سپس جمع تمام امتیازهارا محسابه کنید. مجموع امتیاز کسب شده عدد IQ کودک است.

1- پرسشگری مداوم :از کجا بفهمم بچه ام نابغه است

کودکان نابغه دائما در حال پسرشگری هستند، از اشیاء گرفته تا وقایع. آنها با این پرسشگری در حال شناخت جان پیرامونی خود هستند و دائما در حال یادگیری چیزهای جدیدند.

میزان پرسشگری کودک خود را نسبت به هم سن و سالهای خودش بسنجید و بعد طبق بازه زیر نمره ای بدهید و آن را روی کاغذ یادداشت کنید.

  • از 10 تا 25 نمره بدهید.

2- کنجکاوی :

کودکان باهوش بسیار کنجکاو هستند، گرچه گاهی این کنجکاوی کار دستشان می دهد ولی هیچگاه نباید کنجکاوی آنها را سرکوب کرد بلکه فقط در خصوص موارد خطرناک باید آنها را کنترل و مدیریت کرد و از خطرات آن آگاهشان ساخت.

به میزان کنجکاوی فرزند خود نمره بدهید.

  • از 10 تا 30 نمره بدهید.

3- آموختن به کودکان هم سن خود :

کودکان نابغه در مواجهه با دیگران بخصوص کودکان هم سن خود، سعی میکنند آموخته های خود را به طرف مقابل یاد بدهند. این آموخته ها، از بازی ها گرفته تا رفتارهایی که در ذهن کودک، درست و مثبت طلقی می شود را در بر می گیرد. هر چه سن کودک کمتر باشد این ویژگی مهم‌تر و چشمگیرتر است.

  • از 10 تا 25 نمره بدهید و بعد منهای سن کودک بکنید.

4- خلاقیت در بازی:

کودکان باهوش و نابغه، خلاق هستند. در سن پایین این خلاقیت معمولا در فعالیت ها و بازی های کودک خود را نشان می هد. کودک خلاقیت خود را مثلا به شکل خلق یک بازی جدید ، تغییر خلاقانه در یک بازی موجود  و غیره … نمایان می سازد.

  • از 10 تا 30 نمره بدهید و بعد منهای سن کودک کنید.

ضمنا مقاله روش های تقویت خلاقیت در کودکان را برای پرورش فرزندی خلاق و مبتکر پیشنهاد می کنیم.

5- اشتیاق به یادگیری :کودک نخبه و نابغه علاقه بسیاری به یادگیری داشته و اغلب تمایل به بررسی و مطالعه‌ی موضوعات متنوع و پیچیده را دارد.

کودک نخبه و نابغه علاقه بسیاری به یادگیری داشته و اغلب تمایل به بررسی و مطالعه‌ی موضوعات متنوع و پیچیده را دارد. این یادگیری ممکن است شامل هر چیزی بشود، از یاد گرفتن بازی جدید تا یادگیری و تقلید فعالیت بزرگترهای خود. حتی فعالیت های منفی نیز شامل آن می شود. کودکان و خردسالان توانایی تمایز کار مثبت و منفی را از هم ندارند. لذا کودک هر چه نابغه تر باشد توان یادگیری و تقلید آن عمل منفی را نیز بیشتر دارد. لذا در این مورد دقت و مسئولیت والدین نسبت به اینکه در پیش چشم فرزند خود چه رفتار و گفتاری دارند بسیار مهم است.

  • از 10 تا 35 نمره بدهید

6- توانایی حفظ شعر و سرود :

تعداد شعری که یک کودک حفظ می کند می تواند نشان دهنده میزان حافظه کودک باشد. این عامل بسیار وابسته به آموزش می باشد به این معنی که می بایست کودک تحت آموزش بوده باشد. لذا اگر این آموزش صورت نگرفته باشد به معنی کم کاری والدین است نه به معنی مطلوب نبودن حافظه کودک. لذا در صورتی که حفظ شعر به کودک آموزش داده نشده، نمره دهی از طرق دیگر صورت پذیرد. مثلا توان یادآوری یک بازی و یا یک سفر ، یا اینکه آیا کودک پارک رفتن دیروز را به خاطر می آورد یا خیر و …

  • از 10 تا 25 نمره بدهید + تعداد شعری که کودک حفظ کرده است و بعد منهای سن کودک بکنید.

7- تکرار کلمات و جمله سازی :

کودکان نابغه و باهوش کلمات و جملات جدیدی را که می آموزند در حین بازی با خود و اسباب بازیهایشان تکرار می کنند و سعی می کنند جملات ترکیبی دیگری با آنها بسازند. این نشان دهنده هوش و نبوغ کودک است.

  • از 5 تا 10 نمره بدهید.

8- تعامل و اجتماعی بودن :

کودکان نابغه معمولا توانایی تعامل بالایی دارند ولی این موضوع قطعی نیست و حتی ممکن است برعکس باشد. به این معنی که یک کودک خجالتی ممکن است اتفاقا خیلی باهوش باشد. ولی چیزی که از دید روانشناسی کودک می توان با قطعیت بیان کردن این است که اجتماعی بودن یک کودک می تواند نشانه هوش بالای او باشد.

  • از 0 تا 10 نمره بدهید.

 

جدول ضریب هوشی و IQ :

جدول ضریب هوشی (IQ) جهت تشخیص کودکان نابغه

  • بیشتر از 145 : نابغه
  • 130 – 144 :  با استعداد
  • 120 – 129 :  برتر
  • 110 – 119 : بالاتر از متوسط
  • 90 – 109 : متوسط
  • 80 – 89 : پایین‌تر از متوسط
  • 70 – 79 : در مرز
  • کمتر از 70 : دارای اختلال

 

نقش آموزش در شکوفایی کودک نابغه

برای موفقیت کودک و داشتن آینده درخشان، علاوه برا نبوغ، آموزش نیز امری مهم و حیاتی است، نبوغ و آموزش به‌سان دو بال پرنده هستند که با یکدیگر می توانند سرنوشت کودک را در آینده تضمین نموده و باعث نیل به قله های موفقیت و خودشکوفایی شوند.

آموزش از این جهت مهم است که چه بسیار کودکانی که استعداد و نبوغ بالایی داشته، ولی در بزرگسالی از این استعداد و هوش بهره مندی لازم را نبرده اند. شاید داستان جالب اخراج ادیسون از مدرسه را شنیده باشید.

سرگذت یک کودک نابغه : توماس آلوا ادیسون

دوران کودکی ادیسون و نقش مادرش در موفقیت او

 

 

 

زمانی که ادیسون به مدرسه می‌رفت، معلمش نامه‌ای به ادیسون داد که به مادرش بدهد. ادیسون نامه را به مادرش داد، مادر ادیسون نامه را خواند. معلم در نامه نوشته بود:

«با کمال تأسف باید بگویم فرزندتان کودن است و هیچگونه استعدادی برای ادامه‌ تحصیل و درس خواندن ندارد. مدرسه‌ ما نیز جای افراد ابله و کودن‌ نیست.»

ولی مادر ادیسون نامه را این گونه خواند:ماجرای اخراج ادیسون از مدرسه

«فرزند شما نابغه و باهوش است و مدرسه‌ ما توان آموزش به فرزندتان را به خاطر داشتن هوش بالای او ندارد. شما باید شخصاً خودتان به او آموزش دهید»

مادر ادیسون با علاقه‌مندی به علم و دانش، باعث شد ادیسون از کودکی به علم و مکانیک علاقه‌مند شود. او برای ادیسون کتاب‌های علمی می‌خواند و به او تجربه کار با ابزارها و تجهیزات مختلف را یاد می داد. این تجربه‌ها باعث شد نوعی خلاقیت و کنجکاوی در ذهن ادیسون شکل بگیرد و او را در مسیر کشف و اختراعات جدید قرار دهد.

اگر مادر ادیسون فرزند خود را باور نمی کرد و او را آموزش نمی داد ادیسون با باور یک فرد کودن بزرگ می شد و در نهایت بدون هیچ زندگی درخشانی می مرد.

 

مقالات زیر پیشنهاد می شود :

آموزش کودک و اهمیت آن در پیشرفت تحصیلی و مهارتهای زندگی

مهمترین نقش تربیتی پدر و ۸ راهکار خلاقانه برای موفقیت فرزندان

فواید رنگ‌آمیزی و نقاشی از دیدگاه روانشناسی رنگ در کودکان

 

 

وسائل نقاشی

لوازم تحریر فانتزی و لاکچری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *